wtorek, 3 grudnia 2013

Piernik owsiany

Kiedy robiłam ciasto na piernik staropolski, w przebłysku geniuszu upiekłam też piernik do zjedzenia zaraz, szybki i łatwy. Miałam dość miodu, dość przypraw i przepis, który chciałam wypróbować. Efekt tego pieczenia "przy okazji" okazał się na tyle smaczny, że planuję powtórzyć go jeszcze nie raz. I nie dwa.




Składniki:
- 100 g płatków owsianych;
- 200 g mąki pszennej;
- 150 ml mleka;
- 50 g brązowego cukru;
- 80 g białego cukru (ja pominęłam);
- 80 g masła;
- 200 g miodu;
- 1 łyżeczka mielonego imbiru;
- 2 łyżeczki mieszanki przypraw do piernika;
- 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia;
- 3 jajka.

1. Mleko, miód, masło i cukier podgrzewamy w małym rondlu, aż wszystko się rozpuści i z sobą połączy. A potem odstawiamy do przestygnięcia.
2. Suche składniki (łącznie z przyprawami) wrzucamy do miski i mieszamy dokładnie, po czym powoli dodajemy te mokre, to znaczy mleko z masłem, miodem i cukrem, nie przerywając mieszania. Na koniec, wciąż mieszając, wbijamy jajka.
3. Nasze super wymieszane ciasto przekładamy do keksówki i pieczemy przez około godzinę w piekarniku nagrzanym do 180 stopni, do suchego patyczka. Przy czym z tym czasem uważajcie i sprawdzajcie swój piernik, ja piekłam godzinę i przypalił mi się wierzch. :)

Piernikowi trzeba pozwolić spokojnie postać i przestygnąć, inaczej rozpada się przy wyciąganiu. Najlepiej smakuje na drugi dzień.
Oczywiście można go polukrować. Ale nie trzeba. :)


6 komentarzy:

  1. w tamtym roku robiłam owsiany, w tym zrobilam staropolski żytni ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Żytni? Brzmi dobrze :))

    OdpowiedzUsuń
  3. A co z masłem podanym w składnikach? Rozpuścić w rondlu razem z mlekiem, miodem i cukrem? Pytam, bo nie ma go w opisie przygotowania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za zwrócenie uwagi!!!
    Tak, masło rozpuszczamy razem z mlekiem, miodem i cukrem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie chciałbym uchodzić za malkontenta, ale miód podgrzany powyżej 40*C, nie dość, że traci swoje właściwości, to staje się także substancją szkodliwą dla organizmu.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...