czwartek, 15 marca 2012

Kuskus z ostrym sosem paprykowym

Mmm... Oto danie, z którego jak dotąd jestem najbardziej dumna, choć wyszło mi trochę przez przypadek - zaintrygował mnie ten przepis na kuskus po turecku, ale gotując, nie mogłam do niego zerknąć, zapamiętałam jednak, że ma być papryka, mięta i sok z cytryny, a do tego koniecznie chciałam użyć harissy... I wyszło, co wyszło - pyszności.


Składniki:
- 1 opakowanie kuskusu (300 g);
- 1-2 cebule;
- oliwa do smażenia;
- 2 puszki krojonych pomidorów;
- sok z połowy cytryny;
- suszona mięta (kilka łyżeczek);
- 2-3 czerwone, zielone lub żółte papryki;
- 4 duże ząbki czosnku;
- trochę harissy (można ją kupić lub zrobić samemu), ostrej papryczki, suszonej ostrej papryczki lub mielonej ostrej papryki;
- sól i pieprz.


1. Kuskus traktujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
2. Cebule i czosnek siekamy, papryki drobno kroimy, a pomidory z puszki osączamy z nadmiaru wody.
3. Chlup oliwą na patelnię (nie żałujemy sobie). Wrzucamy czosnek i cebulę. Gdy ta się zeszkli, dorzucamy paprykę. Po chwili dodajemy też pomidory. Mieszamy. Zmniejszamy ogień na minimalny.
4. Dodajemy sok z cytryny. Mieszamy, próbujemy. Trochę kwaśne? Dobrze, ma być trochę kwaśne. Dodajemy miętę. Ostrożnie - mięta ma być lekko wyczuwalna, nie na tyle, żeby standardowy osobnik mógł ją rozpoznać.
5. I teraz najtrudniejszy moment - harissa lub ostra papryczka w innej wersji. Dodajemy jej jak najwięcej, danie ma być bardzo ostre, ale pamiętajmy, że ktoś musi to jeszcze zjeść. ;)
6. Na koniec możemy jeszcze wszystko oprószyć świeżo zmielonym pieprzem. I w razie potrzeby dosolić (ja staram się używać jak najmniej soli i mała słoność potraw mi nie przeszkadza).
7. Podajemy na zwykłych obiadowych talerzach, głębokich (jak ja) lub w miseczkach, nakładając kuskus i na niego - sos.

Jeśli po kilku kęsach stwierdzimy, że całość jest jednak trochę zbyt ostra jak dla nas, możemy ratować się, skrapiając danie oliwą (ostrości z papryczek rozpuszczają się w tłuszczach). Możemy też, asekuracyjnie, podać do obiadu kieliszek alkoholu (on również zabije ostrości z papryczek).
Smacznego!


0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...